Pályázati azonosító: 3506/01725 |
Szakmai beszámoló az állandó kiállításhoz kapcsolódó
A kecskeméti Széchenyivárosi Óvoda és Általános Iskola Lánchíd Utcai Általános Iskolája 4-es tanulóinak, és a Belvárosi Óvoda és Általános Iskola Damjanich János Általános Iskolája 6-os és 8-os tanulóinak tartottam 9 múzeumpedagógiai foglalkozást 3 témakörben: a 18. század gyógyszerkincsének, növényi-, állati-, ásványi eredetű gyógyszereinek megismertetése, a gyógyszerkészítő eszközök másolataival kúpkészítés és tablettakészítés, valamint szappanöntés tematikában. A foglalkozások vezetésében segítségem Burka Bea volt, a Szórakaténusz Játékmúzeum és Műhely múzeumpedagógusa. Célom olyan foglalkozások tartása volt, amellyel játékos és örömteli, élménydús formában adom át a gyógyszerészettörténeti ismereteket. I. Az első foglalkozás az állandó kiállításban volt, a Szentháromság patika officinája mellett, a 18. század gyógyszerkincsét bemutató teremben. Röviden ismertettem a patika történetét, majd rózsalekváros keksszel és mentateával kínáltuk a gyerekeket, és ki kellett találniuk, hogy mit esznek, illetve mit isznak. (A rózsaméz a 18—19. században szájsebek gyógyítására szolgált.) Ezután megismerkedtünk a gyógyításban használt korabeli füvekkel, virágokkal, gyökerekkel, magokkal, fűszerekkel, gyantákkal, fákkal. A gyógynövényboltban vásárolt növényeket átlátszó celofánzacskóba csomagoltam, amelybe a gyerekek beleszagolhattak, illetve a kertből hoztam be levendulát, rozmaringot, citromfüvet, köményt, a többi szárított gyógynövényről pedig színes képeket is körbeadtam a tanulóknak. A gyümölcsök közül fügével és mandulával kínáltuk őket, a magok közül pedig tökmaggal., megkóstolták az édesgyökeret is, megszagoltattuk a jó illatú növényeken kívül a kellemetlen illatú macskagyökeret és Asa foetida gyantát is. Minden gyógynövényről elmondtam, hogy mire használták régen, illetve ma mire használják a fitoterapeuták. Ezután következett a fűszernövények mozsárban való megtörése: bors, mustármag, szegfűszeg, és fahéj porítása. Amint elkészültek, celofánzacskóba töltötték és felírták a fűszer nevét, illetve felhasználási javallatát. Nagy élvezettel munkálkodtak a tanulók az óra ezen részében. Az óra 3. részében a Lithoterápiával ismerkedtünk meg, körbeadtam ametisztet, hegyikristályt, karneolt, gránátot, korallt, kalcedont, malachitot, rubint, zafírt, smaragdot, magnezitet, rózsakvarcot. II. A második órán mindhárom csoportnak tárlatvezetést tartottam az állandó kiállításban, majd a könyvtárszobában helyet foglaltak, és a műtárgymásolatként elkészített kúpöntőformákkal csokikúpot öntöttünk, a tablettázókkal porított kristálycukorból tablettákat készítettünk. Kiolajozták a gyerekek a fa kúpöntőformákat és olvasztott csokoládét öntöttek a vájatokba. A kúpok megdermedéséhez 2-3 óra kell, ezért én előre elkészítettem a gyerekek részére azokat a kúpokat, amiket hazavihettek magukkal. III. A harmadik foglalkozáson glicerinszappanokat öntöttünk szilikon muffin formákba és homokozó formákba. Elmeséltem a tanulóknak a szappangyártás ősi, nagyanyáink által gyakorolt formáját, és megismertettem őket a tisztálkodás előző századbeli szokásaival. Majd a bolti kész szappanokat lereszeltük, mikrohullámú sütőben felolvasztottuk, a felét formába öntöttük. Ezután következett a díszítés. Előzőleg narancsszeleteket szárítottam, körömvirágot, csillagánizst, levendulát, szappandíszeket vásároltam, ezekkel díszítették a gyerekek az átlátszó glicerinszappanok közepét, majd újra olvasztott szappannal fedték le a díszített felületet. Amíg a szappanok dermedtek, a gyermekek feladatlapot kaptak, amit a kiállítás újbóli megtekintésével tudtak kitölteni. A három óra közül a szappanöntés kötötte le legjobban a gyermekek figyelmét, kiélhették kreativitásukat, 3-4 szappant is öntöttek, alig bírták abbahagyni a "művészkedést". Készítményeik magas fokú esztétikai érzékükről tanúskodnak, de a kúpöntős, tablettakészítős foglakozás után is voltak olyanok, akik másnap iskola helyett a múzeumba szerettek volna inkább jönni. Úgy érzem, sikerült a helytörténeti, gyógyszerészettörténeti, orvostörténeti ismereteket élménydús, érdekes, örömteli és kreativitást fejlesztő módon átadni a foglalkozásainkon a tanulók számára.
A foglalkozások időpontja:
|